Apabila rasa sunyi membelenggui jiwa

Memang tidak dinafikan,apabila kita kehilangan kekasih,teman lelaki ataupun
teman wanita,buah hati kita dan seumpama istilah apapun dalam percintaan,kita akan terasa kesunyian dan kesukaran yang membelenggui jiwa kita..Kesukaran yang teramat sangat dimana kita terpaksa melalui dua detik iaitu proses melupakan si dia dan proses untuk membaik pulih perasaan dan mengubati hati yang terluka.sepanjang dua detik itu,sudah pastinya ada ketika dan waktu kita akan dihimpit dan diselubungi rasa sunyi.contohnya,saya mempunyai teman sebilik yang telah berkongsi segala pengalaman dan kehidupan bersama saya selama 3 tahun,tempoh yang agak lama juga.dan ketika saya putus dengan bekas teman lelaki saya,teman sebilik saya juga pindah menyewa di sebuah rumah sewa yang lain,dan pada awalnya,saya memang terasa begitu kehilangan.kehilangan dua insan yang amat penting di kala saya yang berada di suatu tahap kritikal.tetapi sy berjaya juga mencabar diri saya agar tidak terus dibelenggui rasa sunyi itu walaupun ada masanya saya juga tidak dapat lari dari diburui rasa sunyi.saya juga melalui tempoh-tempoh sukar ini,tetapi saya menggunakan beberapa altenatif untuk menghilangkan rasa sunyi saya.mungkin antara 10 cara saya untuk menghilangkan sedikit sebanyak rasa sunyi boleh diterima pakai untuk kalian
bagi mengisi kekosongan jiwa anda:

1.Banyak mencari kawan-kawan baru di alam cyber seperti tagged,friendster,hi5,myspace,facebook dan sebagainya untuk dijadikan teman bertukar-tukar pendapat dan pengalaman.

2.Melayari ruangan chatroom seperti MSN,yahoo messenger(YM) dan add la kawan-kawan baru yang anda rasakan serasi dan bersesuaian dengan diri anda.

3.Menubuhkan laman web atau blog supaya dengan adanya laman web atau blog,mungkin sedikit sebanyak kalian dapat meluahkan apa yang terpendam di dalam hati kalian,sebagaimana yang saya lakukan iaitu dengan menubuhkan blog

4.Merekod lagu-lagu dengan munggunakan audio speaker,khusus untuk kalian yang suka menyanyi kerana kajian mendapati dengan menyanyi,sebahagian daripada masalah dan kesunyian dapat diubati dan dirawati.

5.Selalulah menghubungi keluarga dan sering pulang ke rumah supaya kesunyian kalian terubat melihat mak dan ayah kalian,binatang peliharaan seperti kucing dan sebagainya(khusus kepada kalian yang berjauhan dengan keluarga).

6.Jangan malu dan segan memberi nombor telefon tangan kepada rakan kenalan baru kalian.ini sekadar mengisi waktu kosong dan kesunyian kalian agar dapat melupakan kisah cinta silam kalian.sekurang-kurangnya anda mempunyai kenalan baru yang dapat mengurangkan sedikit sebanyak kesedihan di hati.

7.Banyak libatkan diri dalam aktiviti bersama rakan-rakan terdekat kalian,seperti membeli belah,window shopping,berbual-bual kosong dan makan bersama kerana dengan pergaulan erat bersama rakan-rakan,sedikit sebanyak rasa sunyi kalian akan terubat dan dapat dikurangkan.

8.Cuba menerokai sesuatu yang baru seperti menjinak-jinakkan diri membaca novel Twilight dan siri-sirinya,mendalami dunia chatting dengan menggunakan Installer Yazak dan mendalami cara-cara mereka bentuk desain blog atau laman web.

9.Dekatkan diri dan banyakkan berdoa seikhlas hati kepada Allah,kerana sesungguhnya hanya dengan mendekatkan diri kepada Allah,diri dan jiwa akan terasa tenang.banyakkan berdoa agar diberi kekuatan dan dapat menghindarkan rasa sunyi.cara ini banyak saya gunakan ketika hati dirundung sepi dan sunyi yang teramat sangat,dan ia memang berkesan.berdoa dengan tawaduk,agar dikurniakan jodoh secepat mungkin yang dapat merawat luka di sanubari ini dan sebagai pengganti kepada cinta lama kalian.

10.Kurangkan mendengar lagu-lagu jiwang yang boleh mengingatkan kembali perasaan dan kisah silam kalian terhadap bekas kekasih kalian.dan sekiranya ada gambar-gambar kalian bersama kekasih kalian disimpan di dalam laptop,maka simpanlah gambar-gambar kenangan itu di dalam suatu folder(tidak perlu buang gambar-gambar kenangan itu)dan kemudian simpanlah folder itu di dalam folder-folder yang lain sehingga akhirnya kita sendiri sukar mencari lokasi asal folder kenangan kalian bersama bekas kekasih kalian itu.taktik ini saya gunakan juga agar saya dapat lupakan sedikit demi sedikit
kenangan itu.

0 comments:

Post a Comment

Direka Oleh Koleksi Mekar Cinta

Best viewed via Mozilla Firefox